Etiketter

advent (39) baby (246) boks (192) bordkort (68) bryllup (159) bursdag (665) dåp (145) farsdag (25) flaske (309) freebie (2) gaveposer (250) give away (7) innpakning (44) invitasjon (8) jul (873) julekule (251) kalender (46) kondolanse (61) konfirmasjon (664) kopp (347) Kort (1784) kreative tips (98) krus (338) lys (81) Marianne Design (545) morsdag (24) motiver for salg (57) navnefest (2) oppbevaring (10) oppskrifter (17) Papirdesign (804) Personlig gave (778) påske (39) Scrapbooking LO (42) Scrappelyst (1017) sjokolade (120) smågaver (1467) stemplene mine (50) tag (192) takkekort (3) tutorial (111)

tirsdag 9. mai 2017

Candy Machine

Kan også sees hos Global Hobby og Kunst. Produktliste finner du også der.

Dette må vel sier å være et kort som vil falle i smak hos søtsugne? En dropsmaskin som faktisk fungerer :-)

Jeg har tatt utgangspunkt i denne informative instruksjonsvideoen når jeg har laget kortet mitt:


Dette er Creative Expressions produkter du trenger for å lage en fungerende candy machine:


Jeg skal vise noen steg for steg bilder hvordan dette kortet mitt ble til.


Størrelsen på kortet er A5, da dette er størrelsen på de forhåndskuttedet foam-platene som er ment til kortet. Det er mest praktisk å lage kortet i denne størrelsen da disse foamplatene er ganske tykke å kutte i, så det er greit å slippe det.

Og dermed er det veldig kjekt å kunne bruke A4 mønsterark fra Studiolight, og bare kutte disse i to, så har du rett størrelse.

Jeg har valgt å bruke et lekent ark med prikkemønster som det arket som blir mest synlig. Først merker jeg av på dette arket hvor bunnen på den utkuttede foamplaten er.


Ved dette merket stanser jeg ut denne delen av diessettet, ved å legge de nederste av de to hullene kant i kant med omrisset jeg tegner inn. Det nederste hullet her vil til slutt være der godteriet kommer ut av maskinen.


Det prikkemønstrede arket mitt ser nå slik ut:


Jeg ønsker en ramme rundt dette arket og kutter en halv cm av arket på alle kanter, før jeg limer det på et rosa mønsterark som vil gi kontraster til kortet.


Når disse to arkene er limt sammen, plasserer jeg tre dies fra settet slik som dette:


Jeg finner senteret av sirkelen og plasserer innersirkelen, De to små sirklene og bunnstripen rikker jeg tilbake på plass ut fra utstansingen i det prikkete arket. Taper diesene fast, slik at de holder seg på plass under utstansingen:


Etter utstansingen vil prosjektet mitt se slik ut:


Nå skal jeg stanse ut omrisset av selve dropsmaskinen. Maskinen skal også har hullet klart til den runde plastinnsatsen. Dermed bruker jeg her tre deler av diessettet, slik som her. De to største diesene samt sirkelen:


Maskinen har jeg her stanset ut og embosset i en flott perlemorkartong.


Nå kan jeg plassere den runde plastinnsatsen og lime omrisset av candymaskinen på kortet:


Neste steg er å stanse ut oppsamleren, der hvor dropsen vil lande når de faller ut av maskinen. Til det bruker jeg den firkantede diesen i settet, og bretter denne og limer slik som dette:


Denne stikker jeg inn i kuttet under de to små sirklene i maskinen;


Lar den stikke godt ut på baksiden, samtidig som jeg ser til at den blir stor nok på fremsiden.


Kutter så hakk på baksiden, slik at jeg kan brette den inntil og feste den godt:


Nå fester jeg denne godt med lim og tape. Taper også rundt plastkoppen slik at jeg er sikker på at denne holder seg på plass. Her har jeg brukt en blå washitape, dette kommer ikke til å bli synlig på det ferdige prosjektet. Passer på å holde tape og lim borte fra området for selve mekanismen i dropsmaskinen, slik et dette ikke vil henge seg fast.


Jeg ønsker et håndtak på maskinen som står i stil med resten av kortet, og maler dette i rosa:


Mens håndtaket tørker kan jeg stanse ut den siste av diesene i settet, sirkelen med et hull og en firkant. Dette er delen som sammen med tre-håndtaket vil kunne snurres rundt og åpne og lukke åpningen i dropsmaskinen:


Jeg plasserer sirkelen på baksiden av kortet og stikker trehåndtaket gjennom fra forsiden:


Nå passer jeg på så det ikke blir trangt hverken på forsiden eller baksiden, men at denne går fint at å snurre rundt. Samtidig må jeg tenke på at det ikke skal være rom for godteri å komme innenfor sirkelen på baksiden. Jeg fester håndtaket til sirkelen ved å legge en kant med flytende lim slik som dette. La dette tørke godt før du går videre:


Jeg ønsker samme bakgrunn bak plastkoppen som det prikkete arket på forsiden. Derfor har jeg limt et slik på en hvit kartong i str A5. På den måten får jeg en hvit bakside, og jeg får en stivere og mer solid bakside enn ved å kun bruke mønsterark.

På den hvite baksiden merker jeg av med en blyant i overkant av kuttet i foamen;


Her vil jeg stanse ut et kutt som kan bruke til å fylle på igjen i dropsmaskinen. Dette er frivillig, da du også kan fylle på i den runde åpningen på forsiden, men det gir en liten effekt også på baksiden av kortet. Stanser ut og pusser vekk den overflødige blyantstrekingen:


Nå er jeg klar til å montere hele kortet sammen. Først limer jeg to foamplater sammen, for å få ønsket tykkelse i forhold til det jeg ønsker å fylle inn i dropsmaskinen:


Så limer jeg disse kant i kant med forsiden av kortet mitt, og ser nå at det nederste hullet i dropsmaskinen skal gå i ett med den nederste avrundingen i foamen. Snurrer igjen lukkemekanismen og fyller i drops:


Så limer jeg på baksiden av kortet mitt, og ser til at mekanismen fungerer som den skal:


Nå kan jeg pynte videre både på forsiden og baksiden av kortet :


Jeg har pyntet med papirsugerør stæsjet opp litt ekstra med glitrende washitape. Limstripene fra 3L er som skapt for å lime fast sugerør på prosjekter. 3L Adhesive Lines, bare prøv.

Jeg har også puttet på noen ekstra glitrende prikker på mønsterarket ved å lime på runde enamel stickers. Og den siste prikken over i'en er hilsenen stanset ut i glittermosegummi og limt på bakker på toppen:


Nå kan feiringen starte:



På baksiden har jeg enkelt og greit limt på et skrivefelt :


Og på toppen ser du påfyllingshullet jeg stanset ut:


Rundt kortet, for å skjule foamen litt har jeg limt på en blonde:


Jeg deltar med kortet mitt hos: 
Scrappiness, #4, frist 14.mai Avsluttet

1 kommentar:

Gunn sa...

For en fantastisk flott kreasjon. Tenker dette kortet blir populært. Tusen takk for at du scrapper med Hjerteborden denne mnd. Klem DT-Gunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...